Färgens betydelse på hemsidan

Något många inte tänker på, men som jag tycker är väldigt intressant, är färgernas betydelse på hemsidan. De flesta väljer i första hand företagets färger (såklart) och om det inte finns några givna färger, väljer de vad de själva tycker är snyggt eller vad som passar. Jag vill uppmuntra till att tänka ett varv till innan man väljer färg, för färgen gör mycket för det intryck sidan ger. Vill man att sidan ska signalera lugn eller vara pigg, ska den dra åt natur och miljö eller teknologi och innovation, ska den vara snäll eller tuff? Precis som val av bilder och typsnitt påverkar, gör även färg det. Här är lite information om färger och vad de ger för intryck:

  • Blå är en färg många tycker om. Den sprider lugn och sägs göra oss mer fokuserade och mer produktiva. Ofta är det en kall färg. Den kan symbolisera intellekt, logik, hopp, ansvar, frihet och ärlighet. Den kan också kännas lite ensam och ledsen.
  • Gul drar till sig uppmärksamheten. Det är en pigg färg som får oss att koncentrera oss, men man bör inte överdosera gult. Det blir lätt för mycket. Gult känns som en energisk, vital, vänlig, ljus och glad färg. Har man en hemsidan inom hälsa, hälsokost och annat där man ska bli “pigg” är det bra att ha med gult i designen. För mycket gult kan å andra sidan kännas osunt, sjukligt.
  • Grönt är en tacksam färg som ögat gillar. Beroende på nyans kan den kännas både lugnande och uppiggande. Grönt signalerar natur, äventyr, avslappning men också rikedom och välmående. Den kan å andra sidan också stå för avundsjuka och sjukdom, beroende på vilken grön man väljer.
  • Röd är en färg som står för action, passion och energi. Hjärtat slår snabbare, känslorna svallar. Det är en dominerande och livlig färg. Använd den med varsamhet då den också kan upplevas som aggressiv.

Visst är det spännande med färg och hur den kan användas på hemsidan?