Skapa mervärde för besökarna

Ett vanligt problem när jag jobbar med kunder som vill ha en ny hemsida är att de är snåla. Då menar jag inte snåla med pengar, utan med kunskap. Det är fel tänkt från deras sida. De tror att de inte ska skriva för mycket på sidan, för då ger de bort för mycket gratis. Egentligen är det tvärtom. Jag brukar uppmuntra mina kunder att dela med sig av sin kunskap eftersom det skapar förtroende för deras företag. När en besökare känner förtroende för någon är chansen mycket större att den personen blir en kund. Den vet redan att företaget kan sin sak.

Att skapa mervärde för kunden behöver inte vara så svårt. I många fall får man utgå från att kunden är en nybörjare och då kan man dela med sig av grundläggande fakta, tips och tricks. Man bör också ha lite på medelnivå och avancerad nivå, för att inte tappa de kunder som kommit lite längre.

Det är lätt att tänka att en cykelaffär ska sälja cyklar och tillbehör. Vad mer kan de göra? Jo, de kan lägga ut en bildserie eller youtubefilm på hur man lagar en punka. Då kanske någon invänder att i sådana fall förlorar man ju kunder som annars skulle kommit till en. Det är fel tänkt. Visst kommer några att laga punkan själva och i bästa fall köper de det de behöver i cykelaffären. Andra kommer att känna att det är för krångligt att göra själv, trots instruktionsfilmen, och gå till cykelaffären för att få hjälp. Oavsett vad de gör, lagar eller inte, kommer de att få en känsla av att det är en pålitlig affär med hjälpsam personal. Nästa gång de köper en cykel eller en hjälm vet de var de kommer att få hjälp att välja rätt. Det är så det fungerar med att ge kunderna mervärde på hemsidan.